Wednesday, November 9, 2011

Facebook=laman upload gambar

bismillahirahmanirrahim..
saya rasa rajin pulak nak hupdate blog hari ni..
memandangkan sudah sihat sikit..tp jari telunjuk kiri masih x sihat..
tersemangat sangat potong daging Qurban hari tu..sampai tertusuk ujung pisau ke jari..pisau baru beli pulak tu..
takpelah..memang dah nak jadik..:)
haish,apelah nak jadik ni..asal cuti,malas nak bukak buku..satu-satunya penyakit yang takde penawar..hehe
macam mane nak jadi rajin kalau dah malas..(paham?) paham2 kanlah..


ok lah,untuk mengisi kemalasan study ni,teringin jugak nak menulis..
hobi yang telah lama ditinggalkan..ye lah asyik duk pegang buku jer memanjang..tambah ngan lab2 report lagi..
ok,just a short post i think..
tadi pergilah godek2 kat FB sekejap..n alangkah sedihnya bila melihat muslimah2 sedang giat meng'upload' gambar2 mereka...saya tak kata semua,tapi hanya segelintir..
ada apa dengan gambar sebenarnya?
Baiklah... saya rase mungkin ramai yg membaca pasal ni pelik..? 

Mungkin juga masing2 sudah memasang ayat bagaimana mahu melawan apa yang saya taipkan selepas ini.. saya amatlah berharap antunna (khususnya) semua membuka pintu hati masing2 tanpa dpaksa dan bersedia untuk menerima apa yg saya mahu perkatakan selepas ni...
saya nak mulakan dengan persoalan..




Perlukah diupload gambar untuk totonan umum..? Mengapa..??
list sikit kenapa..
saya pun nak tahu jugak kenapa..

1.Supaya orang yg x kenal aku pon boleh kenal aku.

2.Supaya orang yg dh kenal aku boleh melihat aku selalu.

3.Supaya FB aku jd kunjungan ramai...sbb ape..?

apa yang lebih teruk lagi bila gambar tu mendedahkan aurat..
kaum hawa ni bukannya tak tahu hukum dedah kan aurat, kenapa masih duk tayang aurat kat fb ni..kenapa..kenapa..kenapa..
Ustaz Azhar Idrus pernah menjawab persoalan ni secara jujur:
∙sebabnya:
-nak orang lihat mereka cantik.. atau
-nak goda lelaki.. atau
-suka dilihat seksi.. atau
-tak cukup kain.. atau
-mmg jenis nak langgar ajaran agama.. atau
-jahil.. atau
-bodoh..

nah..cukup mantop saya kira jawapan ustak tu..biar kena bertepek2 atas dahi tu..:)

*kan bagus lau ade sungguh mende nim..:)

 
Sedarlah sikit wahai Muslimah...
tidakkah kamu merasakan gambarmu itu sangat berharga..?
Adakah kamu fikir wajahmu diciptakan semata2 untuk pandangan umum..?
Tak salah rasanya jika saya katakan ramai yg bangga meletakkan gambar dgn niat mahu mempertontonkan kecantikan yg telah dikurniakan Allah kpdnya...
Adakah kamu fikir kebarangkalian gambarmu itu dijadikan bahan bg Muslim meruntuhkan IMAN mereka..?
Sanggupkah kamu dituduh sebagai peruntuh keimanan seorang Muslim..??

Diingatkanlah juga kepada kamu wahai kaum Muslimah bahawa kemudahan sekarang semakin canggih hari demi hari...
orang kate dunia di hujung jarilah katakan..klik saja,tup2 keluar..
Tidakkah kamu ingat bahawa gambar2 di alam maya ini boleh di'save' dgn senang dgn hanya menekan bahagian kanan tetikus dan mengelik Save As sahaja boleh menjadikan gambarmu itu diabadikan di dlm komputer sang lelaki... senang jer kan?

Perlu saya tekankan di sini bahawa saya bukanlah musuh2 kamu semua, 
bukanlah mahu mengaibkan ataupon menghentam antunna semua.. 
tp saya adalah saudara seislammu yg enggan melihat wajah2mu menjadi tontonan umum...
tidak rela melihat mukamu dipaparkan sewenang2nya di alam maya.. Meskipun antunna sudah lengkap menutup auratmu..namun tatkala fitnah mengundang, muka tetap dikategorikan sebagai aurat ..


Sedarlah muslimah/akhowat.. sudah tiba masanya antunna sedar bahawa wajahmu itu hanya Halal dilihat berkali2 oleh mereka yg btol2 layak sahaja.. 
tidak perlulah berbangga dgn apa yg telah Allah anugerahkan kpdmu dgn menggunakanya sbgi Mata Panahan kpd syaitan..Na'uzubillah..!! Jika kamu semua tetap tidak mahu membuang gambarmu dr alam maya ini dgn seribu satu alasan... hanya satu pesan saya... BERHATI2LAH...!!
dan juga saya ingin ingatkan kamu bahawa janganlah kamu mengupload gmbar sahabatmu tanpa pengetahuan & keizinannya....kerana kmungkinan kamu tidak tahu bahawa sahabatmu itu tdak suka gmbarnya di pertontonkan oleh orang ramai.......
kerana kamu..dia mnjadi mangsa..
kamu turut mndpt dosa...

p/s: saya pon tak suka bila ade orang upload gambar saya bersama..lainlah jika di'private'kan untuk kite2 aje(muslimah)...

sedikit muhasabah untuk diri yang selalu bergelumang ngan dosa:


seandainya DOSA itu ada BAU, pasti tiada manusia yang SANGGUP berbuat dosa kerana tidak sanggup untuk bergelumang dalam bau yang busuk itu. 
Jika PAHALA itu bernilai seperti WANG, pasti semua orang akan terkejar-kejar pahala..
tapi masalahnya ialah; Dosa dan Pahala itu cuma akan diketahui dengan pasti selepas mati. 
Saya yakin, kita semua pasti akan KESAL nanti. Kesal sebab banyak dosa dan sedikit pahala..
Maka, anggaplah dosa itu busuk. Dengan itu kita akan selangkah menjauhi dan membenci dosa, dan perlakuan dosa orang lain.

saya rase ini SWEET..anda?

No comments: