Thursday, June 23, 2011

Bagaimana Melayari Internet dengan Kebersamaan Allah??

bismillahirrahmanirrahim..
pagi2 yang hening ni,suka saya blog2 walking ke blog2 yang saya rasa best..

blogger2 yang hebat..n secara tak langsung saya dapat memperbaiki penulisan..insyaAllah..
teringat kata2 sahabat ana,

sahabat: "cuti panjang ni,buat lah sebuah novel..hehe"

aku: "erk.."

di satu sudut hatiku yang paling jauh,amat jauhlah martabat seorang penulis novel jika nak dibandingkan dengan seorang penulis amatur yang baru mula berjinak-jinak untuk menulis ni..
tipulah jika saya kata, saya tak berazam langsung untuk mempunyai buku yang ditulis sendiri..
banyak lagi yang perlu dipelajari sebenarnya dari penulis2 hebat..

ok,godam2(amat sensitif ayat ni sekarang) ke blog orang,terjumpa satu artikel ni..
yang mana saya kira boleh nak dipraktikkan..
insyaAllah sama2 beramal..bukan setakat baca je,baca mata kanan,keluar mata kiri(peribahasa sendiri..)


Internet merupakan senjata bermata dua, 
satu pendekatan yang mempunyai dua wajah yang bertentangan; 
dalamnya ada unsur peruntuh dan membina, memati dan menghidup, petunjuk hidayah dan godaan... 
Dan cara bagaimana ia digunakan adalah garis pemisah antara keduannya. 
Saya harap tidak keterlaluan jika saya katakan bahawa internet mempunyai daya tarikan, keberkesanan, mudah dicapai, dilayari dan bersifat intraktif yang menjadikan ia alat terkini dari segi kesan dan ruang cakupan. 
Ia melitupi bola bumi tanpa sekatan dan tandingan. Ia boleh dijadikan mimbar untuk orang Islam menegakkan hujjah keatas manusia dengan menyebarkan Islam dan menyampaikan dakwahnya kepada seluruh manusia diseluruh pelusuk alam.

Benarlah seperti firman Allah taala yang bermaksud: 
Supaya tidak menjadi hujjah manusia terhadap Allah selepas kedatangan rasul-rasul.(an Nisa’ 165)

Dan firman maksudnya:
dan begitulah kami jadikan kamu umat pertengahan supaya kamu menjadi saksi kepada manusia dan rasul menjadi saksi keatas kamu.(al Baqarah 143).

Walaubagaimana pun kita sepatutnya mengetahui bahawa internet dipenuhi dengan segala jenis unsur yang rosak dan merosakkan dan syaitan jin dan manusia memuatkan rangkaian ini dengan berjuta-juta laman yang canggih dan cekap dengan seni mempedaya dan menyesatkan satu perkara yang tidak diterima akal dan sukar digambarkan.

Satu kajian yang disiarkan oleh majalah Time menunjukkan bahawa bilangan laman seks mencecah angka 650 juta laman pada tahun 1998 dan dianggarkan akan sampai 8 bilion pada tahun 2002. Salah satu laman ini memiliki 300,000 gambar lucah dan telah dihantar sebanyak lebih satu bilion kali???.

Manakala dari sudut perniagaan, satu kajian menunjukan bahawa sejumlah pembelian bahan lucah melalui internet mencecah 18 bilion dolar. Ini mendorong pengkaji Steve Waters berkata dalam komentarnya terhadap betapa besarnya bencana ini: “biasanya pelayaran internet bermula dengan cuba-cuba, kemudian ia berlarutan menjadi penagihan dan disertai dengan kesudahan yang sangat merbahaya”.



Semua itu perlu diletakkan dalam perkiraan apabila berbicara tentang internet, melayarinya dan berintraksi dengannya.

1. Sesaorang yang ingin melayari internet wajar membersihkan niat dengan betul dengan menetapkan terlebih dahulu tujuan sebelum memasukinya.

2. Mereka yang melayari internet sebagai alat untuk berhibur akan lupa diri dan tanpa disedari terheret kepada kamatianya dalam keadaan ia tidak menyedarinya.

3. Kemudian duduk dihadapan internet dalam tempoh yang lama akan mensia-siakan pusingan hidup seluruhnya. Mereka akan mengabaikan tugas dan tuntutan untuk mendapat kebahagiaan didunia dan akhirat. Inilah kerugian yang nyata. 
Disamping ia juga akan menyebabkan kehilangan daya tumpuan dan menyebabkan akal bercelaru.
Adapun apabila kita melayari gelombang internet yang ganas dalam laut yang gelap dan dalam keadaan ditemani Allah bererti kita hidup dengan kebersamaan ini dalam setiap suasana, urusan, kondisi dan setiap masa.


Rasa kebersamaan ini bukan suatu yang boleh dipinjam-pinjam atau direka-reka… 
kerana itu, ia bukan datang dan pergi sebaliknya satu keadaan yang tetap terus berkembang tanpa kurang atau surut.

Merialisasikan kebersamaan ini seseorang perlu mengekang nafsunya daripada hawa dan penyesatannya. 
Hawa harus ditolak dan nafsu sepatutnya dibimbing untuk menaiki tangga kesempurnaan, meninggalkan kealpaan, mengalahkan waswas dan mengatasi ajakan-ajakan syahwat.
Kemudian dengan memelihara keberterusan “muraqabah” dan “muhasabah” serta mengekang nafsu dengan keazaman dan dipaksa dengan pekerti dan akhlak yang mulia, apa lagi dizaman yang penuh dengan fitnah dan keajaiban ini.

Seperti yang pernah diberi amaran dan ingatan oleh Rasulullah s.a.w secara khusus mengenai zaman tersebut dimana 
orang yang siuman menjadi bingun, 
perkara makruf menjadi mungkar dan mungkar menjadi makruf sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud: 
apabila dunia hampir kiamat akan berlaku fitnah seperti potongan malam yang gelap, fitnah seperti kepulan asap, dalam situasi itu hati manusia akan mati seperti matinya tubuh badan mereka, mereka beriman pada pagi hari dan kufur pada waktu petang, beriman pada waktu petang dan kufur pada waktu pagi antara mereka ada puak yang menjual akhlak dan agama mereka dengan habuan dunia.(hadis riwayat Ahmad)

Kita berdoa kepada Allah supaya memberikan kita kesihatan dan berterusan dalam keadaan afiat serta bersyukur dengan afiat tersebut. 
Kita mohon dari Allah kebaikan masa dan kebaikan mereka yang hidup pada zaman ini. 
Kita berlindung kepada Allah dari kejahatan zaman dan kejahatan mereka yang hidup pada zaman ini. 
Allah maafkanlah kami, ampunkanlah kami, perelokkan kesudahan kami dan pastikan pada waktu kematian kami, kami sedang melakukan kebaikan dan amal soleh. 
Amin ya rabba al alamin..

Sumber : http://pondoktauhid.blogspot.com

Wednesday, June 15, 2011

jAnGaN PaNdAnG EnTenG!

bismillahirrahmanirrahim..
dengan izin Allah,alhamdulillah masih lagi kita diberi nikmat untuk hidup dalam 2 nikmat iman n islam..insyaAllah..
tak x lupa juga dengan segala nikmat yang kita perolehi hari ni..jika dihitung2,tak terkira banyaknya..
jika diberi dakwat seluas lautan pon,tak akan habis nikmat yang dapat ditulis..
Subhanallah,betapa pemurahnya Allah..
tapi apakah kita mampu membalasnya??
bersyukurlah sentiasa dengan melakukan ketaatan dan meninggalkan apa yang dilarang..insyaAllah..






Image





ok..first2 saya menyeru kepada pembaca budiman sekalian..
tak kiralah muslimat or even muslimin sekalipon,berlapang dada dalam mempelajari ilmu ni..
ilmu feqah ni bukan mainan or sunat kita belajar..
tapi WAJIB bagi semua muslimat di luar sana dan juga menjadi kewajipan kepada para bakal suami..
sering jer para muslimat memandang enteng akan hal ni..
sedih juga bila mengetahui ramai di kalangan muslimat ni tak tahu bilakah waktu haid n istihadah..
pernah saya secara tidak sengaja mendengar perbualan 2 orang mahasiswi di kampus saya..


"kenapa lama sangat period?",tanya salah seorang dari mereka berdua.


"tak tahu..selalu jer keluar darah..nak dekat 1 bulan dah..",jelas si sahabat.


"oh,itu di kira istihadah..",terang sahabatnya.


"em..istihadah? ape tu??",hairan si sahabat ni.


"istihadah ni darah penyakit..lepas 15 hari keluar darah kan,mira?",tanya si sahabat kepada saya meminta kepastian.


ini merupakan salah 1 fenomena yang saya kira ramai para muslimat di luar sana tidak begitu mengetahui akan hal ini..
di sini saya sertakan info2 yang berguna buat para muslimat yang baru nak belajar pasal ni..
saya kira tidak perlulah terbit rasa malu untuk belajar mende yang wajib ni..
tempatkanlah rasa malumu di tempat yang betul..
insyaAllah,sama2 kita manfaatkan apa yang kita tahu..


Haidh dari sudut bahasa ialah mengalir (السَّيْلاَن)


Dari sudut istilah:


...دَمُ جِبْلَةِ يَخْرُجُ مِنْ أَقْصَى رَحِمِ الْمَرْأَةِ فِي حَالِ الصِّحَّةِ فِي أَوْقَاتِ مَخْصُوصَةِ


Ertinya darah perangai yang keluar dari bahagian atas rahim perempuan pada ketika sihat badan pada waktu-waktu yang tertentu


Darah yang keluar dari kemaluan kaum wanita terbahagi tiga:


1. Darah haidh: Darah yang keluar daripada perempuan pada waktu sihat


2. Darah nifas: Darah yang keluar selepas bersalin


3. Darah istihadhah / penyakit: Darah yang keluar bukan pada masa haidh dan nifas.


Dalil haidh firman الله al-Baqarah ayat 222


Dalil darah Haidh:


Maksudnya: Dan mereka itu bertanya kepada engkau ya Muhammad tentang haidh, katakanlah kepada mereka ia adalah darah yang cemar maka tinggalkanlah bersetubuh dengan segala perempuan yang berhaidh dan jangan kamu hampiri mereka itu dengan setubuh sehinga suci mereka itu daripadanya, setelah suci mereka itu maka datangilah mereka itu kerana jimak pada tempat yang menyuruh اللهsesesunguhnya الله mengasihi orang yang banyak bertaubat.


Dan sabda Nabi S.A.W:
هَذَا شَيْءٌ كَتَبَهُ اللهُ عَلَى بَنَاتِ آدَم


Maksudnya: Ini (haidh) suatu yang telah اللهtetapkan ke atas anak adam yang perempuan.


Hukum mempelajari tentang haidh:


Menjadi kewajipan ke atas wanita islam mengetahui hukum berkenaan dengan haidh dan mengenal warna darah haidh... 
Seorang wanita wajib keluar untuk mempelajari hukum-hukum haidh, nifas dan istihadah apabila suaminya tidak mampu menerangkan permasalahannya... 
Dan haram atas suami menegah isterinya daripada keluar melainkan ia dapat memberi jawapan apabila ditanya...
Pada ketika itu si isteri tidak boleh keluar tampa keizinan daripada suaminya.


Warna darah haidh:


Mengikut ulama-ulama mazhab Syafie terdapat lima warna darah haidh:


1. Hitam


2. Merah


3. Warna antara keemasan dan merah (perang)


4. Kuning


5. Keruh iaitu antara warna kuning dan putih


Warna kuning dan keruh:


Darah berwarna kuning dan keruh yang keluar bukan pada waktu haidh tidak diangap haidh. Bersalahan jika ia keluar pada waktu haidh maka ia dikira sebagai haidh. Ini merupakan pendapat yang sohih didalam mazhab Syafie.


Umur berlaku haidh:


Sekurang-kurang umur seorang wanita kedatangan haidh iaitu sembilan tahun hijrah lebih kurang, tidak dengan genap sembilan tahun kerana apabila seorang perempuan melihat darah sebelum sampai sembilan tahun iaitu pada satu... 


Usia putus haidh


Untuk mengatahui seorang wanita telah putus daripada haidh, hendaklah ia mengiktibar / membuat perbandingan dengan putus haidh perempuan yang semasa dengannya... 
Sebahagian ulama berpendapat perbandingan hendaklah dibuat dengan keluarga yang hampir. Pendapat yang pertama adalah terlebih kuat.


Sehabis-habis masa putus haidh pada kebiasannya enam puluh dua tahun, 
sebahagian ulama berpendapat enam puluh tahun, 
kata setengah pendapat lima puluh tahun... 
Tahun yang dikehendaki di sini ialah tahun Hijrah. Tetapi tidak ada masa yang tetap bagi kesudahan haidh. Ini kerana apabila sesoarang wanita telah mencapai umur putus haidh sedangkan dia masih kedatangan darah yang mengikuti syarat haidh, ataupun dia telah putus haidh buat beberapa masa kemudian ia kedatang darah, maka darah yang dilihat itu adalah haidh.


Tempoh haidh


1. Masa sekurang-kurang haidh ialah sehari semalam dengan syarat berhubung sekelian darahnya .


2. Tempoh sebanyak-banyak haidh lima belas hari serta malamnya dan jika terputus-putus keluarnya sekalipun.


3. Waktu kebisaan haidh tujuh hari atau lapan hari.


Apabila seorang wanita kedatangan darah kurang dari sehari semalam dengan lain perkatan darah yang kelihatan tidak sampai dua puluh empat jam, maka darah yang kelihatan itu bukan darah haidh.
Darah yang keluar melebihi masa sebanyak-banyak haidh / lima belas hari lima belas malam bukannya darah haidh..


Darah yang berhenti tidak sampai sehari semalam kemudian keluar lagi dan berhenti begitulah seterusnya pada hal masa keluar darah ...
tidak melebihi lima belas hari, apabila dihimpunkan darah itu cukup dua puluh empat jam atau lebih maka darah itu adalah haidh dan masa suci (نَقَاء) yang menyalangi di antara darah-darah yang keluar juga dikira didalam haidh.


Adapun darah yang terputus-putus yang tidak mencapai sehari semalam apabila dihimpunkan tidak dikira darah haidh.


Suci di antara dua haidh


1.Sekurang-kurang tempoh suci yang memisah di antara dua haidh ialah lima belas hari serta malamnya. Kerana dalam sebulan kebiasannya seorang wanita tidak sunyi daripada berlaku haidh dan suci. Oleh sebab tempoh sebanyak-banyak haidh adalah lima belas hari semestinya sekurang-kurang tempoh suci adalah lima belas hari.


2.Tidak ada had pada sebanyak-banyak suci, kerana ada dikalangan wanita yang kedatangan haidh setahun sekali, atau beberapa bulan sekali. Ini boleh terjadi dengan sebab menyusukan anak atau keadan kesihatan dan mungkin juga ketidak suburan seorang wanita itu.


3. Apabila dalam sebulan seorang wanita kebiasannya tidak sunyi antara kedatangan haidh dan suci dan kita ketahui tempuh kebisan haidh tujuh hari atau lapan hari dengan itu baki dari tempuh kebiasan haidh adalah tempuh kebisan suci. Dengan itu tempuh kebiasan suci bagi mereka yang berhaidh tujuh hari ialah dua puluh tiga hari, dan bagi mereka yang berhaidh lapan hari kebiasannya sucinya dua puluh empat hari.
Suci di antara haidh dan nifas


Sekurang-kurang suci di antara haidh dan nifas boleh berlaku kurang daripada lima belas hari. Samaada terdahulu masa haidh daripada masa nifas atau terkemudiannya dari masa nifas.


Rupa masalah terdahulu masa haidh dari masa nifas, bahawa melihat seorang wanita yang mengandung akan darah kadar sehari semalam atau lebih kemudian berhenti darahnya satu saad setelah itu ia pun beranak maka tempuh sekurang-kurang suci pada masalah ini ialah satu saad.


Rupa masalah terkemudian haidh daripada nifas,seperti seorang perempuan yang sedang bernifas berhenti darahnya dalam masa sesaat setelah enam puloh hari, kemudian keluar darah kadar sehari semalam atau lebih jika tidak melebehi sebanyak-banyak haidh, maka darah yang keluar itu adalah darah haidh. Dan masa suci pada masalah ini se saat .


Suci yang berselang seli dengan haidh (نَقَاء)


Seseorang wanita terkadang kedatangan suci semasa dia sedang berada didalam tempoh haidhnya adakah suci itu dikira haidh ataupun tidak?


Menurut mazhab Syafie masa yang ia bersih (نَقَاء) daripada haidh itu dikira haidh dengan tiga syarat :


1. Hendaklah waktu suci itu melingkungi antara dua haidh.


2. Hendaklah tempoh bersih dan haidh tidak melebihi lima belas hari.


3. Darah yang keluar tidak kurang dari sehari semalam.


Yang dikehendaki dengan suci disini apabila memasuk seorang perempuan secebis kapas didalam farajnya setelah dikeluarkan kapas itu tidak kelihatan bekas darah.


Contohnya: Seorang wanita kedatangan darah kemudian berhenti darahnya di dalam beberapa waktu kemudian kembali semula darahnya begitulah seterusnya, jika darah yang keluar itu cukup sehari semalam dan masa kedatangan darah dan suci tidak melebihi lima belas hari serta malamnya maka darah yang kelihatan dan suci antara dua darah adalah dikira waktu haidh.


Darah yang keluar semasa mengandung.


Darah yang kelihatan daripada perempuan mengandung tergolong di dalam darah haidh jika menapati ciri-ciri darah haidh, dan sekiranya keluar ia sehinga akhir hari mengandung sekalipun. Tetapi kebiasannya perempuan yang mengandung tidak kedat...angan haidh.


Darah yang keluar di antara dua anak kembar


Dua orang kanak-kanak dikira kembar apabila di antara kelahiran yang pertama dan kelahiran kedua tidak sampai enam bulan. Seumpama seorang wanita melahirkan seorang anak kemudian belum sampai enam bulan dia melahirkan seorang lagi, maka kedua anak itu adalah kembar. Dengan itu apabila ia kedatangan darah di antara keluar dua anak kembar itu, maka darah yang kelihatan adalah darah haidh apabila mengikut ciri-ciri darah haidh. Bukanlah darah yang keluar itu nifas, kerana belum kosong peranakan daripada anak.


Darah yang kelihatan di antara keluar anggota dan beranak


Darah yang kelihatan di antara keluar anggota dan keluar anak ialah darah haidh apabila darah yang keluar mencapai sekurang-kurang haidh dan tidak melebihi sebanyak-banyaknya, seperti seorang perempuan yang sedang mengandung melahirkan anggota anaknya yang di dalam kandungan kemudian ia kedatangaan darah sehari semalam atau lebih tetapi tidak melebihi sebanyak-banyak haidh, maka darah yang kelihatan itu ialah darah haidh.


Mengundang kedatangan haidh dan memberhentikannya dengan ubat


Dibolehkan seorang wanita mengunakan ubat bertujuan mendatangkan haidh dan memberhentikannya tetapi dengan beberapa syarat


1. Hendaklah pengunan ubat tidak memudaratkannya, jika sebaliknya maka tertegah daripada mengunakan ubat. Islam melarang umatnya membinasakan diri


2. Mestilah mendapat restu daripada suami, demikian juga pengunan pill perancang keluarga semestinya seorang istiri itu mendapat keizinan daripada suaminya. Kerana disini ada hak-hak suami yang wajib dijaga


3. Janganlah dengan mengunakan ubat untuk mendatangkan haidh bertujuan mengugurkan kewajipan seperti sembahayang, puasa dan lainnya.


Tanda suci dari haidh


Seorang wanita itu diangap suci dari haidh apabila berhenti darah yang keluar dan tidak ada kesan pada kapas yang dimasukkan. Yakni kapas yang dimasukkan setelah dikeluarkan kelihatan bersih dengan tida kesan darah. Jika masih ada kesan darah tetapi tidak keluar darah itu pada zahir faraj yang wajib dibasuh pada ketika istinjak, maka darah itu ialah haidh apabila ia tidak kurang sehari semalam dan tidak lebih dari lima belas hari lima belas malam..


Wallahu'alam..


sumber: Ustaz Azhar..

Sunday, June 12, 2011

BuLaN MeNaBuR BeNiH...



bismillahirrahmanirrahim..
biiznillah, alhamdulillah kita sudah hampir berada di pertengahan bulan Rejab dalam tahun Hijrah 1432 ini... tup tup dah 11 rejab dah pon..

Jika diperhatikan la kan, manusia ni berbeza-beza dalam menyambut kedatangan bulan Rejab setiap tahun...

Ada yang tak sedar langsung datang dan perginya Rejab kerana terlampau sibuk dan kurang peka pula pada perjalanan takwim Islam... 
dan ada juga yang menyambut kedatangan Rejab dengan penuh gembira dan bersemangat serta mempertingkatkan amalan di dalamnya...
moga2 kita termasuk dalam golongan yang sedar dan peka itu dan seterusnya berusaha tingkatkan amalan..Allah bagi bonus tu,takkan kita tak nak amik peduli..
masakan tidak,di dunia yang sementara ni pun,kalau orang bagi hadiah,takkan lah kita nak tolak..
ingat tau, 'bonus' yang Allah berikan adalah terbaik dari semua 'bonus' yang diberikan makhlukNya..
namun,ada pula yang menyambutnya dengan terlampau mempermasalahkan dan mempertikaikan keistimewaannya dan kewajaran menambahkan amalan padanya..
Bagi kebanyakan mereka yang meraikan kedatangan Rejab, bulan ini dirasakan begitu istimewa kerana ia menandakan hampir ketibaan tetamu agung, Ramadan al-Mubarak...
sudah tentulah Bulan ramadan amat dirindui dan dinanti-nanti oleh setiap mereka yang beriman dan para pencinta Allah SWT dan Rasul-Nya SAW... 
Tempias kecintaan kita kepada Ramadan turut terkena pada Rejab dan Syaaban sebagai pengapit dan pendamping setia kepada Ramadan...

Keberkatan bulan-bulan Rejab, Syaaban dan Ramadan terlihat dalam sepotong doa yang diriwayatkan oleh Anas r.a daripada Rasulullah SAW yang bererti, 
“Ya Allah, Berkatilah kami pada bulan Rejab dan Syaaban, serta panjangkanlah umur kami hingga sampai ke bulan Ramadan”. 
(diriwayatkan oleh Imam Baihaqi dalam al-Syua’aab, Ibn Abi al-Dunya dan Ibn Sunniy).


Sebenarnya keistimewaan Rejab turut disebut di dalam al-Quran dengan menyenaraikannya sebagai salah satu daripada
empat bulan haram... 
Allah berfirman yang maksud-Nya: 
Sesungguhnya bilangan bulan disisi Allah ialah 12 bulan, dalam ketetapan Allah di waktu Dia menciptakan langit dan bumi, di antaranya empat bulan haram…. (at-Taubah: 36)


sapa tau ape istimewanya bulan Rejab ni??
tengok post tahun lepas yer..klik sini..
Mengikut pandangan yang masyhur di kalangan ulama, Allah SWT juga telah memuliakan bulan Rejab dengan berlakunya di antara peristiwa terpenting dalam sirah Nabi SAW iaitu peristiwa Israk dan Mikraj di dalamnya...

Jika dikira hubungan Rejab, Syaaban dan Ramadan memang sesuailah kita lebih banyak berpuasa dan solat sunat, tilawah al-Quran, berzikir dan bersedekah sebagai latihan untuk kita supaya amalan kita di bulan Ramadhan lebih2 lagi cemerlang..
Sebahagian ulama menganjurkan kita membanyakkan istighfar di bulan Rejab dengan semangat al-Takhalliy iaitu untuk mengosongkan atau membersihkan diri kita... 
dan tak lupa juga penganjuran kita memperbanyakkan berselawat ke atas Nabi SAW di bulan Syaaban sebagai fasa al-Tahalliy yang bererti mengisi atau memperhiaskan diri sesudah diri kita dikosongkan dan dibersihkan dengan istighfar dan taubat...
Sesudah kita bersiap dengan membersih dan memperhiaskan diri barulah layak untuk kita bertaqarrub langsung dengan Allah SWT (al-Tajalliy) dengan memperbanyakkan tilawah al-Quran, sepanjang Ramadan...


jika kita sebelum2 ni sebagai seorang pelajar yang bertungkus-lumus dalam merapikan diri untuk exam yang akan datang,seperti stay up sampai pagi buta,minum coffee bertin2,solat hajat tak henti2,pergi kelas tuition siang malam,
maka bulan Rejab dan Syaaban pon bolehlah dianggap sebagai kelas2 tambahan untuk mempersiapkan diri untuk 'exam' Ramadan nanti yer..boleh grab DEAN LIST insyaAllah..

hmm..tentang amalan khusus untuk bulan Rejab bagaimana pula yer?
sebenarnya tiada amalan khusus untuk bulan Rejab yang diriwayatkan dari Rasulullah SAW yang dijumpai di dalam mana-mana hadis shahih... 
Ini juga dapat mengelakkan berlakunya perkara-perkara yang diada-adakan (bid’ah) dan perbuatan membeza-bezakan kemuliaan satu-satu bulan... 
saya pon tak berani nak khususkan apa amalan yang patut kita lakukan..
urusan pahala urusan Allah,so kita sbgai makhlukNya berusahalah untuk tingkatkan amalan..
yer lah,pahala kita bukannya selalu naik..ada jugak dosa yang kita lakukan dalam seharian..

kalau nak cakap memang terlalu banyak amalan-amalan sunat yang umum yang masih kita belum berkesempatan untuk mengamalkannya tapi boleh lah kita praktikkan di bulan Rejab ini sebagai persediaan kita menjelang Ramadhan al-Mubarak... 
Diantaranya solat malam, qiamul-lail, puasa Isnin dan Khamis, tadarrus al-Qur’an dan etc..


Dan selalunya akan tersebar pasal ‘kelebihan2’ bulan Rejab yang entah mana datang dalil2 Al Quran dan Hadith... 

Entah sahih entah palsu main sebar je then amal ramai2 apa yang agama dan nabi tak pernah ajar. Beware yer!
Tapi, jangan la beware sampai tak buat apa2 langsung kan sepanjang Rejab ni.. 
Jom kita jadikan bulan Rejab dan Syaban ni sebagai Orientation Months sebelum kita enrol ke bulan Ramadhan : Univerity of Tarbiah. InsyaAllah...