Friday, April 13, 2012

Tegurlah Andai Diri Ini Khilaf..

bismillahirrahmanirrahim...

assalamua'laikum sahabat2..dah cukup lama rasanya meninggalkan blog tanpa tinta2 rindu dan peringatan buat semua..insyaAllah kali ni berkesempatan jugak nak menulis walaupun masa terlalu mencemburui dan kerja2 esaimen,kuiz sentiasa menghambat dan menghantui di setiap malam tidurku..(erk!)

ape khabar kamu2 yang sudi membaca blog ni? diharapkan semua sihat dan menjaga amanah tubuh badan yang diberikan oleh Allah dengan baik..insyaAllah..:))

kalau dulu boleh goyang2 kaki beronline,tapi sekarang nak goyang2 kaki time online pon susah sebab selalu dok ingat keja...

time is limited now..suka ana nak petik satu rangkap nasyid ni..sangat memberi semangat sebenarnya..

mengharungi samudera kehidupan..
kita ibarat para pengembara..

hidup ini adalah perjuangan..
tiada masa tuk berpangku tangan..

yep,kita sebenarnya takde masa nak rehat2 kat dunia ni..
banyak masa yang ade ni kita perlu isi ngan bende2 yang bermanfaat..
contohnya berblogging ni laa..tapi dengan syarat ade isinya untuk dikutip,bukan sekadar blog untuk meluahkan perasaan..
blogging ni sebenarnya satu wasilah untuk ana nak berdakwah..berdakwah melalui mata pena taipan keyboard..kenapa gedik sangat nak berdakwah ni sebenarnya?
salah satu sebabnye adalah untuk menegur dan saling ingat-mengingati..
sekadar megulang imbau kembali apa yang ana belajar dalam usrah..


akak naqibah: ape hukum sebenarnya kita berdakwah ni? wajib ke..sunat ke..

semua saling berpandangan..ana senyum bersahaja,hanya mengharapkan jawapan dari 4 orang yang lain..(sebab ana dah pernah belajar sebelum tu..sebab tu dah tahu..:)) )

sahabat 1: wajib kot..

sahabat 2 terus menambah: a'ah..wajib kot ek..

akak naqibah: ok..camni..dakwah sebenarnya ade 2 hukum..wajib dan sunat..2-2 ni ikut waqi'( keadaan)..

1) fardu ain sebab masih belum ada khilafah islam

2) fardu kifayah bilamana sudah ada khilafah islam (gabungan beberapa buah negara islam)

bla..bla..

so,kalau ikut keadaan sekarang,macam mana hukumnya?

sahabat 3: fardu ain..(dengan yakin)..
so apabila fardu ain,maka wajib lah atas semua individu melakukan nya..bukan mengharapkan orang lain sahaja.. 


saya masih baru dalam dunia blog ni (3tahun,baru jugak kan?), tak pantas menegur, tak layak mencelah..
Tapi, sebagai orang yang punya kuasa penuh terhadap blog ni, 
selagi saya ada kuasa menghidupkan suis komputer di rumah/ bilik sendiri, 
selagi wifi UIA berfungsi untuk memasukkan saya ke alam maya ini, 
selagi otak berada pada tempatnya dan mampu berfungsi sebagai mana kejadiannya, 
maka selama itulah saya akan menulis mengikut apa yang terlintas di fikiran. ~


Pertama sekali saya mohon maaf kerana diakui (sangat!) saya kurang melakukan aktiviti blogging sepanjang 2 bulan ni..
Tak perlulah saya berdolak-dalik, tapi alasan paling utama, saya bukanlah blogger sepenuh masa dan saya juga punya komitmen lain yang perlu diuruskan. 
Namun tidak bermakna saya meninggalkan terus dunia maya ini. Jika ada kelapangan saya turut melompat dari satu tempat ke tempat lain, mencari ilmu dan belajar daripada orang lain.

Jadi, sebagai artikel penutup untuk minggu ini (walupun mata sentiasa mengerling ke arah jam,sebab masa sentiasa mengejar saya), saya akan gunakan mukadimah di atas sebagai topik utama yang hendak saya sampaikan. Berkenaan dengan tegur-menegur sesama kita...
Namun sebelum tu, ketepikan soal siapa entum entunna tetapi cuba fikirkan sejauh mana entum entunna sanggup menerima teguran?

Dalam dakwah, ataupun apa sahaja perkara, jangan jadi seperti ketam yang mengajar anaknya berjalan.
sebagai contoh..sesuatu yang agak pelik apabila seorang akhwat sentiasa menyuruh akhwat yang lain rajin bangun malam untuk tahajud, sedangkan diri dia sendiri sentiasa berselubung di dalam selimut. 
Sebab itu, kalau kita suka menegur, pastikan dahulu teguran iu di tuju ke arah kita terlebih dahulu, kemudian baru ke orang lain.

"Orang yang dapat menegur orang lain adalah orang yang sedia menerima teguran orang lain."

Setiap orang yang menegur pasti sedia juga untuk ditegur. Ramai yang tidak mampu lakukan ini. 
Hanya suka menegur tetapi tidak pula suka ditegur. Sebab itu penting apabila menegur isyaratkan terlebih dahulu, teguran itu adalah terlebih dahulu untuk diri sendiri.

Sebagai penutup pula, saya ingin memetik kata-kata Horatio Caine dalam CSI Miami:

di penghujung hari jika kita tidak saling membantu, kita akan mati sendirian…


:)) fi amanillah..(sekadar peringatan untuk diri sendiri sebenarnya)

4 comments:

damai said...

surah 7:164
surah 51:55
surah 103:3

semoga terus jadi sang pemberi teguran

pipacycline said...

Baca kitab "Aina Khalal".

Kehkeh.

Ana al-faqir ilallah.. said...

ape tu pipi?

pipacycline said...

Kitab yang Dr. Yusuf Qardhawi tulis pasal di mana silapnya dalam kita berjamaah kalau tak silap.

Tido lena masa ustaz duk syarah.

Tahu nama kitab je.