Thursday, March 31, 2011

BeRsAnDinG : BoLeH Ke X??

bismillahirahmanirrahim...
setelah lama meninggalkan aktiviti berblogging,saya sedar,saya tidak istiqamah..
mungkin tiada tajuk tuk dibahaskan or maybe malas or tiada masa (tipu lah..) ^_^
dalam cuti yang lepas,memang banyak majlis2 or kenduri kawin yang diadakan..tp yang sempat saya hadiri hanyalah satu majlis..
n yang sebenarnya saya amat tidak suka kepada kenduri kahwin...
bukan apa,sebab apa yang lihat,ratanya akan membuat persandingan di atas pelamin di hadapan khalayak ramai..
tapi saya hanya bersangka baik lah bahawa mereka yang membuat hal2 yang sedemikian tidak tahu akan hal yang sebenarnya..
orang selalu berkata, pengantin itu
RAJA SEHARI…tapi apa yang saya lihat ramai pengantin jadi PATUNG...
masa majlis perkahwinan pengantin hanya duduk dan diarah itu dan ini oleh pengapit…itukah dinamakan raja?
n ada juga yang membelanjakan beribu2 ringgit semata set pelamin and etc kerana bagi mereka majlis perkahwinan hanyalah sekali dalam hidup..kan membazir jer namanya..
sebagaimana yang disebut di dalam surah al-Isra' ayat 26 yang bermaksud:
“Janganlah kamu membazir secara melampau.” 
bukankah hukum sebenar membuat kenduri adalah sunat..? nabi pernah bersabda:
“Adakanlah kenduri kahwin walaupun hanya dengan seekor kambing.”
islam benarkan persandingan..tapi ada syaratnya..jom kita baca dulu artikel di bawah ni..


*membazir jer..
Utusan Malaysia : Hukum bersanding

Persandingan bertujuan memperkenalkan pengantin kepada masyarakat hukumnya adalah harus tetapi ia perlu memelihara batas syariat.

SOALAN:
Berikutan penerangan ustaz di dalam akhbar Utusan Malaysia pada Jumaat 28 Ogos 2009 mengenai hal-hal adat Melayu yang boleh membawa kepada syirik kepada keesaan Allah, saya amat berharap agar ustaz dapat menjelaskan tentang hukum upacara bersanding dan merenjis semasa adat majlis perkahwinan orang Melayu.
Jawapan:
Hukum Bersanding

Jika majlis persandingan tersebut dibuat secara tertutup (di hadapan keluarga terdekat/mahram), ia diharuskan. Ini kerana ada di antara adat yang masih boleh dipulihkan mengikut acuan Islam atau memenuhi tuntutan syarak.

Tujuan asal majlis bersanding ini ialah untuk memperkenalkan pengantin yang bergelar raja sehari kepada orang ramai.

Memang seharusnya mereka diperkenalkan sebagai pasangan suami isteri. Lebih-lebih lagi kebanyakan tetamu yang datang ke majlis walimah itu adalah bertujuan melihat dan menatap wajah pasangan raja sehari.

Namun di dalam majlis yang penuh kemeriahan dan bersejarah perlu di pastikan agar syariat Islam tidak tenggelam dalam lautan kegembiraan.

Persoalan yang sangat penting dalam bersanding ialah dari manakah asalnya budaya bersanding; adakah ia budaya masyarakat melayu atau budaya masyarakat lain.

Sepanjang pemerhatian, saya dapati budaya bersanding di Malaysia asal usulnya adalah dari budaya masyarakat India. Sekiranya masyarakat Melayu masih mahu berpegang kepada adat maka perlu pastikan adat itu tidak bercanggah dengan syariat Islam.

Justeru, apa jua bentuk upacara majlis persandingan boleh diadakan tetapi dengan syarat persandingan itu hanya dikhaskan untuk ahli keluarga yang mahram sahaja.

Tiada percampuran iaitu pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan.

Tiada pembaziran dan tiada aktiviti-aktiviti yang melalaikan. Apatah lagi jika mengabaikan perintah Allah SWT dengan meninggalkan solat atas alasan sibuk melayan para tamu yang hadir.

Disebabkan manusia tidak mengambil berat terhadap syariat maka hilangnya keberkatan dalam sebuah perkahwinan. Ini kerana manusia lebih ghairah menggembirakan orang ramai dan tidak menggembirakan Allah SWT.

Itulah masalahnya; manusia hanya akan mencari Allah SWT ketika ditimpa duka dan dalam keadaan terhimpit; dan melupai-Nya sewaktu dia senang dan gembira.

Hukum Adat Merenjis

Adat merenjis jika ia dilakukan dengan kepercayaan untuk menghindarkan pasangan pengantin daripada nasib buruk atau gangguan makhluk halus, ia tidak ubah seperti mengikuti adat masyarakat Hindu. Ia adalah diharamkan.

Sabda Rasulullah S.A.W, maksudnya: “Sesiapa yang menyerupai sesuatu kaum dia termasuk dalam golongan mereka”. (Hadis sahih riwayat Abu Dawud).

Dalam hadis lain yang dikeluarkan oleh al-Imam Ahmad, Ibn Umar r.a juga berkata bahawa Rasulullah SAW bersabda: “Aku diutus dengan pedang menjelang hari kiamat, sehingga (orang-orang bukan Islam) menyembah Allah yang satu, tidak ada sekutu bagi-Nya, dijadikan rezeki dibawah bayangan tombakku, dan dijadikan hina dan rendah bagi sesiapa saja yang berselisihan dengan urusanku. Sesiapa yang menyerupai sesuatu kaum dia termasuk dalam golongan mereka”. (Musnad Ahmad)

Dua hadis di atas jelas menunjukkan kepada kita mengenai larangan Islam kepada umat Islam supaya tidak mencontohi atau meniru adat dan amalan masyarakat yang lain selain dari Islam.

Namun begitu, jika ia dilakukan dengan niat semata-mata untuk meriah dan menyerikan lagi majlis perkahwinan tersebut tanpa disertai oleh sebarang niat yang lain, maka ia diharuskan.

Walau bagaimanapun, terdapat sesetengah pihak yang melarang mengamalkan adat tersebut dengan alasan ia bukan dari budaya Islam.

Memang benar, panel turut mengakuinya. Namun, Islam tidak melarang sebarang adat tempatan dan budaya sesuatu tempat selagi mana adat dan budaya tersebut tidak mengandungi unsur-unsur yang diharamkan di dalam Islam.



dan saya pernah mendengar dari ustaz azhar bahawa tepak sireh juga haram dihantar oleh pihak laki2 mahupun perempuan..melainkan pihak laki2 or pihak perempuan suka makan sireh..kerana itu juga menyerupai amalan hindu.

*dengar molek!


Wallahu ‘Alam.

No comments: