Thursday, July 8, 2010

eXaM,ExAm,eXaM..

bismillahirrahmanirrahim..
walaupon esok da nak exam(chemistry),suka saya untuk mmbuat keje yang sgt saya suka ...
bosan la asyik duk tgok buku jer...sesekali bukak la laktop n online...ngee..
(pada shabat2 diluar sana,jgn tiru aksi ini,takot2 mm'fail'kan antum antunna semua...
persiapan untuk exam sgt tidak best kerana keadaan kesihatan saya yang sgt goyah... 
Saat aku menulis post kali ini, aku masih batuk walaupun tidak teruk spt sebelum ini. 


Meskipun exam pd kali ini adalah bukan yang pertama kalinya tp mungkin tips2 ini nanti mampu membantu antum antunna sumer yang bakal menduduki exam walaupun buat kali yang ke berapa. Walaupun kita tak tau brp peratuskah yg kita dapat,tp ingatlah,kita hanya merancang,tp Allah yang tentukan...walaupon usaha sekeras mana pon,kalau Allah menginginkan kita gagal,gagal jugak kita..
saya pernah merasakan perasaan itu sebelum ini...
n ingatlah,jangan sesekali bersangka buruk kpd Allah...mmg saya pasti itulah ujian Allah untuk hambaNya...ok,berbalik pada tajuk,suka saya nak share cket tips cemerlang exam..

Tips pertama- Pastikan hubungan kita ngan Allah sentiasa terjaga..solat awl waktu,n lau bley solat berjemaah..bleh? xsusah pon saya kira..

Tips kedua- Jaga hubungan kita dengan manusia..antaranya sahabat2 yg terdekat,n also lecturer yang mmberi ilmu pada kite..

Tips ketiga – Pastikan cukup tido sehari sebelum exam..Pastikan cukup tido kerana exam tersebut akan buat antum antunna sumer rase bosan,ngantuk dan 100% penat. ye ke?? x jugak kn? tanamkan dalam hati "saya rase enjoy jawab exam"..ngee~


Tips keempat – mintalah doa restu parents yer..lbih2 lagi doa restu mak..mujarab tu.. tp doa ayah pon mujarab jugak..tp,doa ibu lbih hebat..

Tips kelima – Sediakan pakaian dan kelengkapan untuk exam sehari sebelumnya. Pastikan memakai pakaian yg kemas..Rata-rata gadis lebih ayu memakai baju kurung dan lelaki lebih segak dengan kemeja dan slack. Ya, skema.. Alat tulis mesti lengkap pastikan bawa lebih dr sebatang pen dan pensil. Jgn menyesal jika tiada siapa mahu pinjam kan alat tulis kerana rata-rata yg menduduki peperiksaan memang mahukan jawatan yang sama.n also,tyme exam math n exam yg memerlukan kpda perkiraan  tu,sila2 la beringat untuk bawak calculator yer...kan x pasal2 bilang dengan jari tangan n kaki..

Tips keenam – sebelom nak jawab exam tu,doalah untuk dipermudahkan segala urusan,bukan dipermudahkan segala soalan! ingat,soalan dah termaktub dah kat exam paper,xkan bertukar soalan payah mnjadi senang..n also semasa mengambil peperiksaan, masa amat berharga kerana jujur saya katakan bahawa tiap2 exam yang saya amek kat cfs ni,mmg x cukup mase la... Pastikan isi maklumat peperiksaan secepat mungkin dan bersedia utk menjawap soalan pada bila-bila masa. Pastikan juga anda menanda jawapan terus ke borang jawapan OMR jgn buang masa menanda jawapan di kertas soalan(bak kata madam chemistry saya)..

Tips ketujuh – Jangan sesekali meninggalkan ruang kosong tidak berjawap..Ya, “tembak” adalah jalan terbaik, janji anda menjawab..Cool bukan tips ini..Kalau tidak mahu terpulanglah, sbb antum antunna sumer mmg terror jika tidak menembak dan lebih suka tinggalkan ruang kosong. Untuk paper math, praktis dari sekarang mencongak sebarang kiraan yang remeh temeh..tp saya lbih confident bile tkan calculator even 2+3=5...(gurau jer)

Tips kelapan – lpas abes exam,tawakal..Balik rumah dan tido..Jgn sesekali check jawapan untuk soalan yang tidak boleh dijawap. Teruskan hidup anda seperti biasa.anggap tiada ape yg berlaku..

tips terakhir- jangan online sehari sebelum exam..ngee~

ok,akhir kata,kepada sahabat n sahabiah sumer yang amek exam lam mase terdekat ini,saya doakan anda semua berjaya..ameen...
wallahua'alam..

No comments: