Saturday, October 30, 2010

beRmULanYa LaNgKaH BaRu..

bismillahirrahmanirrahim..
Alhamdulillah kerana masih lagi hidup di dunia yang fana ini..
Alhamdulillah kerana masih lagi hidup dalam nikmat iman dan Islam..
Alhamdulillah kerana masih lagi hidup dalam nikmat sihat..
ok..camner pula ngan antum antunna? sihat? harap2 nye sentiasa dalam Rahmat Allah..
teka..apa topik yang bakal saya bincangkan pada hari ni?
mestilah ttg tajuk di atas la kan..-bermulanya langkah baru..



InsyaAllah skrg dah masuk sem 2 sebagai 2nd year dalam matrik..
aik? cam pelik jer bunyi..ada jgk ker matrik 2 tahun?
tu la soklan yang femes yang banyak dilontarkan kpd saya..bohsan dah nak jawab byk kali..=_=
dan x kurang juga,mesti berpendapat bahawa saya repeat paper sampai 2 tahun matrik..
No...No...No...ok,take attention kpd yang blom tahu..
Hanya MATRIK UIA jer ey yang ada asasi 2 tahun(ye ker?rasenye)..so,jgn pandai2 buat andaian plik2..
ok..tu baru muqaddimah..isi point keciknyer,saya baru sedar yang saya harus mgmbil 1 lagi short sem..
aiseh..ni yang best ni(best ker?)...tak de ah otak mnjadi tepu..
fakta saya buat sndiri: otak akan turut bercuti apabila empunya badan pun cuti..
so,khulasahnya,mmg saya suka belajar lame2 camni..weee....


ok.tutup pasal kisah semester dua tu..
beralih kepada topik kedua..
Hari ini saya tersenyum sendiri bila pikir masa depan..of cos lah kita akan pikir bnda2 baik jer..tak perlu lah saya coretkan di sini apa yang saya fikirkan..
rasenye amat tinggi cita2 saya,tapi tataulah akan trcapai ke tidak..insyaAllah jika Allah mengizinkan..
fikir pasal kejayaan masa depan ni bukanlah satu angan2 kosong ,tapi bagi saya ia merupakan satu lonjakan semangat dan catalyst bagi saya..
tapi jganlah pula menjadi mat jenin,yang hanya berkhayal,tetapi tidak melakukan suatu usaha pun untuk ke arah cita-cita yang diimpikan..
seringkali kita akan terkndas dalam menuju perjalanan ke arah itu,namun janganlah pula kita mudah berserah..
bukankah dalam Al-Quran ada menyebutkan dalam surah As-Syarh,ayat 5 dan 6..


Maka sesungguhnya sesudah kesulitan itu pasti ada kemudahan. Sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan..






tapi masih ada lagi orang yang pesimis dan punya akal yang pendek..
mereka akan rasa tertekan bila mgalami kegagalan dalam hidup..
sbg contoh dalam pelajaran,cinta..
org sebegini akan merasa masa depannya sudah hancur dan x berguna lagi..
silap tu wahai sahabatku..jangan sesekali berfikiran seperti itu..
manusia masih punya peluang untuk berubah..jangan sesekali rebah dan tersungkur apabila menerima ujian dari Allah..
dalam dunia ni,xde yang mustahil..dan takde yang tidak mgkin..
semua persoalan itu pasti ada jalan keluarnya..
ingat kata-kata Imam Hassan Al-Banna ini..


“Mimpimu hari ini, adalah kenyataan hari esok. Kenyataan hari ini, adalah mimpimu hari kelmarin”


Semuanya, Aturan ALLAH SWT


Allah yang menciptakan kejayaan, Allah juga yang menciptakan kegagalan...
Allah yang menciptakan masalah, dan Allah juga yang menciptakan penyelesaian... 
Allah menciptakan penyakit, maka Allah juga ada menciptakan penawarnya...


Kenapa Allah ciptakan kegagalan bagi manusia? 
saya fikir, sebab Allah nak bagi kejayaan yang lebih bermakna setelah anda menempuhi pengalaman berselimut dengan kegagalan...
Namun saya pasti, sebelum Allah berikan kita kejayaan sesudah kegagalan, pasti sebelum itu anda sudah mendapat banyak kurniaan dari ALLAh tanpa anda sedari.


faham tak?


Baik. Begini, Allah takdirkan anda menemui kegagalan. 
tapi, disatu sudut yang lain, Allah sudah menyediakan kejadian/hikmah yang tersendiri untuk antum antunna meneruskan hidup antum antunna sebelum menemui kejayaan... Wah! Indah bukan? 
Cuma manusia saja yang kadang-kadang tidak membuka mata hati.


Lapangkanlah dadamu wahai sahabatku..
Sentiasa memperbaiki diri dan mencuba sedaya upaya. 
dan tetap pegang Cita-Cita yang kita khayalkan tu..!
Sesudah kegagalan, tegakkan kembali cita-cita dan impian . 
kita perlu menjadi lebih baik dari sebelumnya. 
Cita-cita itu, kita punya.. Maka kitalah yang perlu menjadikan ia suatu realiti. 


Jom menyahut seruan Allah!


“..Janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah.” – az Zumar : 53


Apa yang penting, sesudah kegagalan mahupun kejayaan. Jangan lupa diri sebagai seorang Muslim, Mukmin. 
Allah sentiasa di sisi. 
Allah sentiasa di sisi. 
Allah sentiasa di sisi.



Saya kongsikan untuk diri saya sendiri terutamanya. Moga saya mengambil manfaat.


Semoga ALLAh merahmati.


nota kaki: sebelum terlupa saya ada siapkan satu lagi cerpen..
Cinta Ini MilikMu..
harap terhibur..doakanku thabat dalam penulisan..insyaAllah..


nota tangan: perasan tak post kali ni? tulisan putih jer..hehe..cun jugak..


Wallahua'lam..

No comments: